• Home
  • PUBLIKACJE CHABADU

Publikacje Chabadu

Rozdział 8

Majmonides, błogosławionej pamięci, stwierdził, że Najświętszy, oby był błogosławiony,, Jego Jestestwo, Sens Istnienia i Wiedza stanowią jedność a nie kompozycję i dotyczy wszystkich atrybutów Najświętszego, oby był błogosławiony, oraz wszystkich Jego imion i nazw jakie Mu przypisywali nasi Mędrcy, błogosławionej pamięci. Na przykład: (Wyrozumiały, Miłosierny, Hojny}. Odnosi się to także do nazwy Mądry, bowiem jest napisane: „I jest On także Mądry”, lub do Jego Woli: „Bóg chce tych, którzy się Go boją” a także: „On chce czynić miłość” i jeszcze: „On chce nawracania złych a nie ich śmierci lub nieszczęścia” bo „Twoje oczy są zbyt czyste by zawierać zło”.

Czytaj dalej

DrukujEmail

Rozdział 7

Pamiętając o tym możemy zrozumieć akapit ze świętego Zohara, że Szma Israel jest Ichuda Ila („Jednością wyższego stopnia”), a Baruch Szem Kwod Malchuto Leolam Waed jest Ichuda Tata („Jednością niższego stopnia”), bowiem Waed jest Echad (Zawsze jest Jeden – przypisek tłumacza) w wyniku zastępowania liter innymi.
Powodem i celem Cimcumu oraz ukrywania, dla którego Najwyższy, oby był błogosławiony, ściemnił i ukrył siłę-życia świata w taki sposób, że wydaje się być samodzielnie istniejącą jednostką, jest następujący:
Wiadomo, że celem stworzenia świata jest objawienie się królestwa Jego, oby był błogosławiony, bowiem nie istnieje król bez narodu.

Czytaj dalej

DrukujEmail

Rozdział 6

Otóż nazwa Elokim wskazuje na atrybut Gwura oraz Cimcum i dlatego jego wartość liczbowa jest równa haTewa (przyroda), bowiem ukrywa ona (Elokim) Najwyższe Światło, które daje światu jego istnienie i nadaje mu życie a które nam pozoruje naturalne zachowanie się świata. Ta nazwa (Elokim) stanowi ochronę i przykrywa imię Hawaja, po to by schować to światło i siłę życia wychodzące z tego imienia i stwarzające istnienie czegoś z niczego w taki sposób, by nie ukazywać ich stworzeniom w rzeczywistości, gdyż to by ją unieważniło.

Czytaj dalej

DrukujEmail

Rozdział 5

Nasi mędrcy, świętej pamięci, komentowali to w następujący sposób: „na początku powstała Myśl (Boża) stworzenia świata oparta na srogich zasadach (bez odchyleń). Ponieważ jednak Spostrzegł, że świat nie jest w stanie się utrzymać, dodał On atrybut Miłosierdzia – czyli objawienia bożego przed Cadykami oraz jako znaki i cuda występujące w Torze. O tym mówi Zohar: „na górze obok Najwyższego istnieje prawa i lewa strona” czyli Chesed i Gwura. To oznacza że obie te cechy są boskie i nie mieszczą się w umyśle i pojęciu stworzeń, bowiem On i Jego atrybuty są jednością w świecie Acilut (pojęcie z Zohar).

Czytaj dalej

DrukujEmail

Rozdział 4

Stoi na piśmie: „ Bo słońce i tarcza jest Hawaja i Elokim”. To zdanie tłumaczy się następująco: „Tarcza” stanowi pokrycie słońca, które ma chronić stworzenia przed nim i umożliwić im przeżycie. Nasi mędrcy, świętej pamięci, wypowiedzieli się na ten temat mówiąc iż „W przyszłości wydobędzie Najświętszy, oby był błogosławiony, słońce spod jego pokrycia – tym samym karząc złych i podobnie jak pokrycie zasłania słońce, imię Elokim ukryje imię Hawaja, oby był błogosławiony.”

Czytaj dalej

DrukujEmail

Więcej artykułów…